Zoekmachine marketing voor ondernemers - Aandacht Marketing

Zoekmachine marketing voor ondernemers

Zoekmachinemarketing is voor ondernemers vaak een soort Black Box en het terrein van hippe marketingboys in dure outfits. Alleen al de naam al, ze noemen zoekmachinemarketing ook wel SEO. Alsof er nog niet genoeg afkortingen gebruikt werden in die beroepsgroep. Wil je zelf meer halen uit SEO voor Google dan zijn er goede bruikbare tips te geven om elke website met een paar aanpassingen direct beter vindbaar te maken.

Uitgangspunt van SEO

Google geeft steeds luider te kennen dat de bezoeker van de website steviger op de eerste plaats komt te staan. Kruip in de huid van je klant en vorm je complete website rondom de bezoeker. Maak het simpel!

Geen welkom op deze pagina

Staat er op jouw pagina "welkom op onze website"? Je homepage is de belangrijkste pagina van je website voor Google. De eerste alinea tekst telt ook mee in de indexering. Dan verspil je dus kostbare punten, je verkoopt toch geen welkom? Vervang de eerste alinea op je website met een korte omschrijving van je kernproduct of dienst.

Menu aanpassen

Heb jij nog "Diensten" in je menu staan? Of "Portfolio"? Pas je menu aan zodat je bezoekers in 2-3 muisklikken hebben gevonden waar ze naar op zoek zijn. Maak je menu praktisch en leesbaar. Zo staat in dit artikel als titel "Zoekmachinemarketing voor ondernemers" met bruikbare tips, zodat je geïnteresseerd ging lezen. Waarom zou je niet in jouw menu ook direct je dienst omschrijven? Scheelt je bezoeker veel zoekwerk en is dus goed voor je zoekscore.

Google mijn bedrijf

Google laat je jouw eigen bedrijf beheren en bewerken in de zoekresultaten. De foto die bij jouw bedrijf staat en de tekst die vermeld is kun je zelf wijzigen. Maak daarvoor een Google Mijn bedrijf pagina aan. Vraag je klanten actief om daar reviews te geven, ze zijn zichtbaar bij elke zoekopdracht. Extra voordeel is dat door je bedrijfsgegevens goed in te vullen je ook nog eens beter vindbaar bent in jouw regio.

Link met anderen

Google werkt met een soort populariteitsmeter, linken. Heeft jouw website veel echte links? Dan zal het wel een goede website zijn. Gebruik geen trucs of pakketten en wees zelf ook gul met links naar relevante websites, dan zul je merken dat jouw eigen website beter gaat scoren. Wil je meer aan linkbuilding doen, durf te kiezen voor een specialist. Want het is een complex rekenkundig onderwerp waarbij termen als linkjuice en pagina trust belangrijk zijn. En het ergste? Een foute link levert strafpunten op.

Professionele SEO voor ondernemers

Professionele SEO specialisten zijn vakidioten die dagelijks nieuwe trends en ontwikkelingen meewegen in hun strategie. Ze zorgen simpelweg dat je website beter presteert door IT prestaties, SEO content en structuur toe te passen. Dat leer je niet uit een artikel, dat vraagt om veel SEO aandacht voor je marketing.

Moet je investeren in SEO?

Investeren in SEO is altijd goed voor je bedrijf, hou wel rekening met de impact en kosten van SEO. Een SEO specialist kan je vooraf vertellen wat je kunt verwachten. Haal je veel meer omzet uit andere kanalen en is de website geen prioriteit? Misschien is SEO dan niet de juiste weg. Is jouw bedrijf afhankelijk van de website om nieuwe klanten binnen te krijgen? Vraag dan advies aan een echte SEO specialist.